Duiken, oven dit ontploften en een super week!! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Janne Brouwers - WaarBenJij.nu Duiken, oven dit ontploften en een super week!! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Janne Brouwers - WaarBenJij.nu

Duiken, oven dit ontploften en een super week!!

Blijf op de hoogte en volg Janne

24 Maart 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Het is al weer een tijdje geleden dat ik op mijn blog heb geschreven.

Maar hier zit ik dan weg te zweten in mijn sportkleren. Het wordt steeds warmer hier. Eigenlijk is het binnen niet uit de houden maar buiten is de WIFI nou niet bepaald goed.

Ten eerste is paar weken geleden de oven ontploft. Gelukkig zit mijn haar nog op mijn hoofd. Al zijn mijn haren op mijn armen en benen een beetje verschroeid. Ook zijn mijn wimpers en wenkbrauwen wat korter geworden.

Maar daarnaast heb ik mijn eerste duik overleefd. Wat was het eng maar ook wel heel gaaf om te doen. We moesten eerst een paar skills oefenen op twee á drie meter diepte. Deze skills zijn je masker leeg maken je regulator uit doen en terug vinden en als laatste de regulator van je buddy gebruiken.
Daarna kwam de echte duik en helaas ging daar even iets mis op het eind waardoor ik totaal in paniek raakten en terug naar boven moest/wilde gaan. (Nog steeds niet helemaal op mijn gemak met allen golven naar een incident in Portugal).
Nu ben ik dus lekker veel aan het snorkelen om mezelf meer op mijn gemak te voelen en het daarna nog een keer te proberen met duiken.
Dus ben ik mee geweest met Kati en Matt. Zij gingen duiken en ik ging snorkelen. Super grootte schildpad gezien, een rog en natuurlijk veel vissen. Gelukkig totaal geen paniek dus dat wordt binnenkort waarschijnlijk opnieuw keer proberen te duiken om allen mooie vissen van dichterbij te bewonderen.

Daarnaast waren vorige week drie wetenschappers hier. Ze nemen bloedmonsters deze zullen geanalyseerd worden op de aanwezigheid van malaria of andere ziektes die de vogel populatie negatief kan beïnvloeden. Dat betekende dus dat wij de vogels uit mist netten halen. Die kleine vogels kunnen bijten! Maar wat was het leuk om de vogels eruit te halen en te leren hoe je bloedmonsters moet nemen.
Daarnaast was een van deze drie wetenschappers Bob Ricklefs, ja de man die het boek Ecology heeft geschreven.

Maar natuurlijk heb ik ook mijn eigen veldwerk uitgevoerd de stand van leguanen staat op dit moment op 19. Ook nog kunnen vast leggen wat de leguanen eten en dat zijn bladeren van een invasieve soort onder de lokale bevolking tantan genoemend wat iedereen raar vindt. Maar nu is er bewijs van een aantal foto's.

Natuurlijk hadden we hier ook STATIA doet. Josh en ik moest op een school planten plantten alleen was de grond een beetje hard dus moesten we met een pikhouweel aan de slag. Maar uiteindelijk kregen we een eerlijk lunch. Zondag waren allen vrijwilligers uitgenodigd voor een buffet. Het was gezellig en lekker. We kregen zelfs ijs en cupcake om mee te nemen.

Al met al een paar geslaagde weken!

Jullie horen snel van mij!




  • 24 Maart 2015 - 07:10

    Mara:

    Hoi Janne,

    Zo te lezen nog steeds prima naar je zin daar op dat eiland.
    Wat tof dat je met ander onderzoek mee mocht en dat je een van de auteurs vaag Ecology hebt ontmoet! !!
    Heel veel plezier nog ennnuuhhh....... Pas op voor plofovens

  • 24 Maart 2015 - 22:17

    Janny Hensen:

    Hoi Janne en Tom,

    Wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Hopelijk ga je toch nog je angst overwinnen en proberen te duiken. Lijkt me super en mooi (en jou gaat het vast lukken)
    Wij blijven je volgen. Veel plezier. xxxxxx

  • 05 April 2015 - 01:42

    Hanny Spijkers:

    Hoi Janne,
    Leuk verslag weer en nog maar 3 weken dan kunnen we alles zelf aanschouwen. Ik kijk er naar uit.
    En lekker blijven genieten met zijn allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 4126

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 26 Juni 2015

Stage Statia

Landen bezocht: